Powroty z emigracji nikogo już dziś nie dziwią. Polacy tęsknią za domem, rodziną i środowiskiem, w którym żyli tak wiele lat. Niemniej jednak aklimatyzacja w nowym miejscu bywa trudna, zwłaszcza dla dzieci, w życiu których bardzo dużo się zmienia. Warto pochylić się nad mniej oczywistym aspektem – wpływie powrotu z obczyzny na naukę języka angielskiego. Jakie wyzwania czekają na dzieci, ich rodziców i nauczycieli?
Problemy językowe dzieci po powrocie do Polski
Dzieci powracające do Polski po wielu latach życia za granicą najczęściej mają problemy z prawidłowym używaniem języka rodzimego. Jeśli wychowywały się w środowisku dwujęzycznym, zwykle adaptacja językowa przychodzi im nieco łatwiej niż dzieciom, które po polsku mówiły rzadko. Z drugiej strony, mogą one mylić pewne wyrażenia, zwroty czy słówka. Konstrukcje gramatyczne również zaczynają się w pewien sposób przenikać, dlatego zdecydowanie trudniej skomponować poprawną stylistycznie wypowiedź. Trudności językowe dzieci oscylują wokół utraty codziennego kontaktu z językiem obcym. Najczęściej mowa o języku kraju, w którym mieszkały, ale też o angielskim. W wielu środowiskach dzieci nie potrafią płynnie mówić na przykład po niemiecku czy francusku, dlatego chętnie korzystają z angielskiego. Tymczasem w Polsce wszyscy mówią po polsku, a z językiem obcym można mieć kontakt wyłącznie w czasie rozmowy z imigrantami. Na tym tle może pojawić się wiele dysfunkcji, które utrudniają nie tylko adaptację społeczną, ale też językową. Nie dziwi więc fakt, że szkoła języka angielskiego online to jedno z pierwszych miejsc, do którego rodzice kierują swoje kroki po powrocie do Polski, chcąc ułatwić pociechom start w nowych warunkach.
Najczęstsze trudności w nauce angielskiego
Angielski dla dzieci powracających do Polski to język, którego naukę trzeba kontynuować. Na tym tle pojawia się wiele trudności, których charakter zależy od sytuacji konkretnego ucznia. Różnorodne problemy występują w przypadku dzieci, które:
- na co dzień miały kontakt z angielskim,
- mieszkały w kraju anglojęzycznym,
- korzystały z nowoczesnych metod nauczania języków obcych.
W pierwszym przypadku kłopotliwa jest utrata kontaktu z językiem, a przede wszystkim z jego spontanicznym, naturalnym użyciem. Nauka angielskiego dla powracających, która skupia się na kreowaniu sytuacji abstrakcyjnych, nie przemawia do uczniów. Dzieci uczą się języka używanego na konkretnym obszarze, dlatego akcent czy słówka brytyjskie będą trudne do pojęcia dla kogoś, kto przez lata miał kontakt na przykład z dziećmi z Australii. Jeszcze większe problemy z nauką języka mają dzieci, które mieszkały w kraju anglojęzycznym. Znają one język w stopniu zaawansowanym, ale nie mają większego pojęcia o zasadach gramatyki, nie przywiązują też wagi do sztywnych struktur, na jakie kładzie się nacisk w polskich szkołach. Angielski lekcje indywidualne skupiają się wtedy nie tyle na nauce mówienia, co właśnie na poznawaniu języka od strony “podręcznikowej”. Nie jest to niezbędne w codziennej komunikacji, ale bywa konieczne celem uzyskania zaliczenia w szkole. Tymczasem dzieci, które miały okazję korzystać z nowoczesnych metod nauczania angielskiego praktykowanych na szeroką skalę w niektórych krajach europejskich, nie potrafią przedstawić się na sztywny, polski model nauczania. Czasami wręcz robią krok wstecz, nie potrafiąc dopasować się do realiów polskiej szkoły. Choć nie można ich zmienić, rozwiązaniem jest nauka indywidualna lub grupowa pod okiem dobrze przeszkolonego nauczyciela. Angielski lekcje w grupie pomagają przełamać barierę językową, a także społeczną.
Sposoby na pokonanie barier językowych
Jedynym skutecznym sposobem na to, by pokonać barierę językową, jest używać angielskiego jak najczęściej, najlepiej w rozmowie. Niemniej jednak, aby do tego doszło, trzeba stworzyć pociechom odpowiednie warunki. Dziecko musi poczuć się bezpiecznie w swoim otoczeniu, a po powrocie do Polski z innego kraju poczucie to może być mocno zachwiane. Zanim pójdzie do polskiej szkoły, w której nie przywiązuje się zbyt dużej wagi do potrzeb i wymagań jednostki, warto zapisać je na zajęcia online z języka angielskiego. Edukacja międzynarodowa zaczyna się w domu, czyli w miejscu, które dziecka zna i akceptuje. Kurs angielskiego dla dzieci online odbywa się w dogodnych dniach i godzinach tak, aby zasiąść do nauki wypoczętym i dobrze przygotowanym. Co istotne, rodzice mogą towarzyszyć dziecku podczas zajęć, które odbywają się w domowych warunkach. Jest to nieodzowne na początek, gdy nie czuje się ono jeszcze pewnie w nowym miejscu. Rozwój kompetencji społecznych idzie w parze z rozwojem kompetencji językowych, jednak wprowadzenie dziecka w nowe środowisko powinno odbywać się metodą małych kroczków. Doskonałym sposobem na przełamanie bariery językowej jest też zapewnienie jak najczęstszego kontaktu z językiem. Można to osiągnąć poprzez oglądanie bajek po angielsku, czytanie anglojęzycznych książek lub rozmowę z kolegami przez skype albo inny komunikator
Znaczenie wsparcia edukacyjnego dla dzieci powracających do Polski
Dzieci powracające do Polski, które nie otrzymają odpowiedniego wsparcia edukacyjnego, nie będą przystosowane do nowych realiów, a ich adaptacja potrwa znacznie dłużej. Trudności językowe dzieci wynikają właśnie z tego, że nie pracują nad doskonaleniem posiadanych kompetencji ani tym bardziej nie zdobywają nowych. Warto dać dziecku dobry przykład, zapisując się na kurs języka angielskiego online dla dorosłych. Dzięki temu wsparcie otrzyma ono nie tylko od lektora, ale również od własnych rodziców. Warto pamiętać, że polski system szkolnictwa odbiega od ideału, dlatego poleganie wyłącznie na nowej szkole nie jest najlepszym rozwiązaniem. O wiele lepiej zaufać specjalistom, którzy posiadają szeroką wiedzę nie tylko z języka angielskiego, ale też pedagogiki. Dzieci, które otrzymują wsparcie edukacyjne:
- są bardziej otwarte w kontaktach z innymi,
- nie mają dużych problemów z komunikowaniem się,
- są bardziej pewne siebie,
- są gotowe zaakceptować nowe wyzwania,
- potrafią zaadaptować się w nowym środowisku.
Tymczasem brak takiego wsparcia i motywacji powoduje dokładnie odwrotne skutki. Uczniowie stają się apatyczni, nie potrafią zintegrować się z rówieśnikami, a dodatkowo kuleją ich kompetencje językowe. Rodzicom najczęściej zależy nam tym, aby przeprowadzka do Polski nie miała negatywnego wpływu na naukę. Wybierają dla swoich dzieci najlepsze szkoły, ale powinni też pomyśleć o doskonaleniu językowym. Dotyczy to przede wszystkim dzieci, które na co dzień miały do czynienia z angielskim, a teraz ich kontakt z tym językiem ogranicza się do absolutnego minimum. Przeprowadzka wiąże się z dużymi zmianami, ale odpowiednie przygotowanie pozwala stawić im czoła.
Jak skutecznie pomóc dziecku w nauce angielskiego?
Chcesz pomóc swojemu dziecku uczyć się angielskiego? Po pierwsze, daj mu dobry przykład. Zapisz się na kurs lub przynajmniej korzystaj z materiałów, dzięki którym podszlifujesz umiejętności. Po drugie, znajdź dla dziecka dobry kurs językowy, który będzie prowadzony przez profesjonalistów. Dobrze, jeśli zajęcia odbywają się online, co daje dużą elastyczność w zdobywaniu wiedzy. Kolejnym istotnym czynnikiem jest okazywanie wsparcia. Rodzic powinien zrozumieć, że dziecko ma słabsze i mocne strony, może mieć też gorszy dzień. Nie zmuszaj pociechy do nauki, gdy widzisz, że jest zmęczona lub potrzebuje rozrywki, aby oderwać się od obowiązków dnia codziennego. Jako rodzic masz prawo wiedzieć, jakie postępy w nauce robi Twoje dziecko. Pozostań w kontakcie z lektorem i nauczycielem szkolnym, którzy wiedzą, jak ocenić kompetencje ucznia. Podpowiedzą też, jakie domowe ćwiczenia wykonywać celem ich doskonalenia. Pamiętaj, że bardzo istotna w nauce języka jest regularność. Zadbaj o to, aby dziecko miało odpowiednie warunki do zdobywania wiedzy. Może w tym pomóc wypracowanie dziennej rutyny, która po przeprowadzce do Polski różni się od dotychczasowej. Dziecku, które ma wsparcie w rodzicach, zdecydowanie łatwiej się uczyć.